Deze website gebruikt cookies voor een goede werking en voor het bijhouden van enkele anonieme statistieken. - Meer informatie - Verberg deze melding

Titel-afbeelding verzenden en retourneren pagina

Hoe wordt mijn bestelling verzonden?

Je bestelling wordt veilig verpakt verzonden via PostNL of DHL. Woon je in de buurt van Vlissingen dan kun je ook een afspraak maken om je bestelling op te komen halen.

Als je wilt kun je voor een zending via PostNL / DHL een afwijkend verzendadres opgeven Handig als je iets voor een cliënt bestelt of iemand een cadeautje wilt sturen. De ontvanger krijgt een pakbon zonder prijzen, en je kunt een factuuradres opgeven. Alleen PostNL bezorgt op postbusadressen.

Als je wilt, kun je aangeven dat je je pakket liever niet bij de buren bezorgd wilt hebben, of je kunt het zelfs met PakjeGemak op een PostNL pakketpunt naar keuze laten bezorgen zodat je het daar op kunt halen wanneer het jou uitkomt.

Je bestelling wordt met de grootste zorg verpakt en in de watten gelegd, om de kans dat hij ongeschonden aankomt zo groot mogelijk te maken. Dit houdt helaas wel eens in dat iets dat net door de brievenbus past toch als pakket verzonden moet worden omdat het met het beschermende verpakkingsmateriaal eromheen net te dik is om door de brievenbus te passen. Voor het verpakken en verzenden wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van gerecycled opvulmateriaal, zodat het milieu zo weinig mogelijk belast wordt.

Stevige verpakkingschips zijn gemaakt van gerecycled plastic en kunnen bij het restafval (maar je kunt ze natuurlijk ook weer hergebruiken) , de zachte groene en witte verpakkingschips met de open structuur zijn gemaakt van maiszetmeel en kunnen bij het gft afval. Het verschil kun je controleren door er één nat te maken. De chips van maiszetmeel lossen op in water.

Soms kom je in de verpakking hergebruikte blauwe, gele of grijze foam strips tegen. Deze kunnen bij het restafval. Ze worden vooral bij glaszendingen gebruikt als buffer tussen de wand van de doos en de inhoud.

Wanneer wordt mijn bestelling verzonden?

Zodra je betaling binnen is, gaat je bestelling op de post. Veelal wordt je bestelling, behoudens overmacht, op de dag van ontvangst van de betaling verzonden, of de werkdag erna, maar het zou voor kunnen komen dat er gewacht moet worden op een bepaald artikel om de bestelling compleet te maken. In voorkomende gevallen word je hier direct van op de hoogte gesteld en krijg je duidelijkheid over de verwachten levertermijn.

Kan mijn bestelling naar een postbusadres verzonden worden?

Ja, dat kan, Post NL levert op postbusadressen.

Kan mijn bestelling naar een ander adres verzonden worden?

Ja, dat kan. Je kunt verschillende adressen opgeven voor de factuur en het afleveren van de bestelling. Als je een account hebt kun je een adresboek aanleggen. Handig voor therapeuten, en voor het sturen van een kadootje. De nota ontvang je per e-mail, de bestelling wordt opgestuurd naar het afleveradres, vergezeld van een pakbon zonder prijzen.

Hoe kan ik mijn bestelling volgen?

Pakketpost en briefpakketjes hebben een trackingcode en zijn te volgen. Standaard briefpost is niet te volgen.

Informatie over bezorgmomenten van Post NL vind je op deze pagina van Post NL.

Als je bestelling is klaargemaakt voor verzending ontvang je de laatste statusmelding met daarin de trackingcode zodat je je pakket kunt volgen via www.postnlpakketten.nl (opent in een apart venster).

Wat als ik mijn bestelling niet kan volgen?

Zodra je pakket klaargemaakt is voor verzending ontvang je de laatste statusmail met daarin de trackingcode. Heel soms komt het wel eens voor dat een pakket niet direct te volgen is, maar dat lost zich in de meeste gevallen vanzelf op als het in het sorteercentrum aankomt. Mocht het de volgende dag nog niet te volgen zijn, neem dan gerust contact op, dan doen we navraag voor je.

Rond de kerst doet vooral briefpost er helaas langer over om op haar bestemming aan te komen, maar meestal blijft dat beperkt tot 2 of 3 werkdagen.

Wat zijn de verzendkosten?

De verzendkosten worden automatisch berekend. Boven 60 euro wordt je bestelling binnen Nederland gratis verzonden met PostNL. Dit geldt uitsluiten voor particuliere klanten en therapeuten. Verder geldt er een minimum bestelbedrag van 2,50 euro.

In de tabellen hieronder kun je zien wat het verzenden van je bestelling gaat kosten. Bij bijna elk artikel staat een indicatie van de verzendkosten op het tabblad extra informatie. Je kunt ook een schatting opvragen door naar de winkelwagen-pagina te gaan en daar je postcode in te vullen. De verzendmethoden die van toepassing zijn worden dan opgehaald.

Er zijn aparte tarieven voor brievenbuspost en pakketpost en bij bijna elk artikel staat op het tweede tabblad of het artikel door de brievenbus past of juist niet. In sommige gevallen is dat wel eens lastig omdat een paar stuks van een artikel makkelijk door de brievenbus passen, maar wat grotere aantallen alleen in een pakket verzonden kunnen worden. Er is geprobeerd dat zo goed mogelijk te ondervangen, maar mocht het een keer zo uitkomen dat je bestelling toch door de brievenbus past dan ontvang je de teveel betaalde kosten retour.

De verzendkosten worden berekend op basis van het bestelbedrag, waarbij de verzendkosten lager zijn naarmate het bedrag van je bestelling hoger is. Er is gekozen om de verzendkosten transparant te houden, zo weet je precies wat het verzenden van je bestelling je echt kost. Dit steekt misschien schril af tegen 'gratis' verzending bij grotere internetbedrijven,, maar zij betalen ten eerste lagere tarieven omdat ze veel meer pakketten verzenden en ten tweede zijn de verzendkosten dan verwerkt in de artikelprijzen. Linksom of rechtsom is het wel de bedoeling dat je als bedrijf je kosten terugverdient....

Hier is gekozen voor het principe 'de gebruiker betaalt' in plaats van de gemiddelde verzendkosten te verwerken in de overige verzendtarieven of in de artikelprijzen. De keuze voor PostNL als hoofdvervoerder is een bewuste keuze vanwege de grotere betrouwbaarheid ten opzichte van andere vervoerders. Het gaat daar ook wel eens fout helaas, maar onze ervaringen met de nazorg van PostNL zijn tot nu toe goed.

Er zijn ook een aantal verzendmethoden toegevoegd voor het geval je liever niet hebt dat je pakket bij de buren wordt aangeboden als je niet thuis bent.

Voor het Aangetekend Pakket binnen Nederland geldt een toeslag van € 1,50.

Post NL Brievenbuspost

  tot € 25,- vanaf € 25,-
Post NL Brievenbuspost € 2,49 briefpakje


Post NL Pakketpost / DHL

  tot € 9,95 € 9,95 - € 16,50 € 16,50 - € 25,- € 25,- - € 60,- vanaf € 60,-
Standaard pakket € 6,95 € 5,95 € 4,50 € 3,50 € 0,00
Aangetekend Pakket € 8,45 € 7,45 € 6,- € 5,- € 1,50


Post NL Pakje Gemak


Afhalen op een PostNL pakketpunt naar keuze.
  Tot € 9,95 € 9,95 - € 16,50 € 16,50 - € 25,- € 25,- - € 60,- vanaf € 60,-
Pakje Gemak € 7,45 € 6,45 € 5 € 4 € 0,50


Post NL pakket en briefpakje zijn niet verzekerd, maar wel te volgen via tracktrace, aangetekende pakketten worden alleen op je huisadres aangeboden. Je moet er ook voor tekenen.

Verzendkosten buitenland via PostNL of DHL

  tot € 50,- € 50,- - € 100,- € 100,- - € 200,- € 200,- - € 250,- € 250,- - € 500,- € 500,- - € 1000,- vanaf € 1000,-
België / Duitsland € 11,50 € 7,50 € 5,50 € 3,50 € 0,- € 0,- € 0,-
Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, Luxemburg, Italië, Denemarken, Groot-Britannië en Zweden € 13,50 € 11,50 € 11,50 € 11,50 € 0,- € 0,- € 0,-
Tsjechië, Polen, Hongarije, Slowakije en Ierland € 25,- € 25,- € 20,- € 20,- € 20,- € 0,- € 0,-
Finland, IJsland en Oekraïne € 35,- € 35,- € 30,- € 30,- € 30,- € 30,- € 0,-
Post NL brievenbuspost Europa < € 25,- € 8.40


Soms kan het bij brievenbuspost binnen Europa gebeuren dat een artikel veel lichter is dan gemiddeld waardoor de verzendkosten uitkomen in een andere tariefgroep. Mocht dat gebeuren dan worden de verzendkosten aangepast en ontvang je het teveel betaalde retour.

Hoe werkt het terugzenden van artikelen?

Het terugzenden van artikelen is mogelijk binnen 14 dagen na ontvangst, in originele staat en in de originele verpakking (voorzover redelijkerwijs mogelijk) en met onverbroken sluiting. Remedies waarvan de sluiting verbroken is worden helaas niet teruggenomen. Probeer er altijd eerst één uit, mocht het onverhoopt niet bevallen kun je eventuele afgesloten flesjes nog terugsturen.

Als je iets terug wilt sturen kun je gebruik maken van het retourformulier in Word-formaat of PDF-formaat, maar je mag ook een e-mail sturen naar klantenservice@justflow.nl

Na ontvangst van het artikel ontvang je een berichtje dat het is aangekomen en wordt de verdere afhandeling in gang gezet.

Een artikel omruilen kan ook, dit wordt gezien als een nieuwe bestelling. Het bedrag van het retour gestuurde artikel wordt dan verrekend met je nieuwe bestelling. Je kunt dat in de webwinkel oplossen door de betaalmethode 'vooruitbetaling per bank' te kiezen. Je kunt het bedrag dan in mindering brengen, maar we kunnen je ook een betaal-link sturen voor het juiste bedrag als je dat liever hebt. We kunnen zo'n link aanmaken voor iDeal en alle aanverwante buitenlandse methoden via Mollie. Voor PayPal kunnen we je een PayPal factuur sturen, wat zo'n beetje op hetzelfde neerkomt.

Verzendkosten bij een normale retourzending zijn voor je eigen rekening. Hierbij geldt dat je bij het terugsturen/annuleren van je volledige bestelling de kosten van het versturen van je bestelling op de heenweg terugkrijgt als je kosten hebt moeten maken voor het terugsturen, bijvoorbeeld wanneer je iets terugstuurt via brievenbuspost. Zo betaal je maar één keer verzendkosten.

Je kunt voor een retourzending die als pakketpost verstuurd moet worden ook een verzendetiket van ons ontvangen zodat je het zonder extra kosten terug kunt sturen. In dat geval ontvang je de kosten van de heenweg niet retour. Die zijn in alle gevallen lager of gelijk aan de kosten van het zelf terugsturen, dus je kunt kijken wat voor jou het voordeligst is. In principe heb je na melding van de retour 14 dagen om de producten daadwerkelijk terug te sturen, alleen is een retour-etiket maar 5 dagen geldig. De oplossing daarvoor kan zijn dat je kijkt wanneer je in de gelegenheid bent het pakket weg te brengen en dan sturen we je het etiket net daarvoor.

Na ontvangst van het geretourneerde artikel ontvang je het aankoopbedrag van dat artikel binnen één week terug op de rekening die gebruikt is voor het betalen van je bestelling. Om veiligheidsredenen kan hiervan niet worden afgeweken. Door het gebruik van het retour-etiket kun je een pakketzending zonder verdere kosten terugsturen, om deze reden worden ongefrankeerde zendingen dan ook niet geaccepteerd en wordt in voorkomende gevallen eventuele strafport in mindering gebracht op het terug te betalen bedrag.

Indien het om een klacht gaat zijn de verzendkosten voor rekening van Just Flow, echter alleen als er van tevoren overleg is geweest over de aard van de klacht en het retourzenden.